عناصر تبليغات تلويزيوني

براي ايجاد تأثير بصري در آگهي هاي تلويزيوني، عناصر مختلفي دست اندرکارند.عناصر ديداري و شنيداري به تنهايي عمل نمي کنند.آن ها بايد با ترتيب هاي درست و پشتيبانان پيراموني مناسب، کنار هم قرار گيرند.مجري مناسبي بايد انتخاب شود و نوع نورپردازي مناسب و سرعت ارائه،  همراه با ديگر عناصر اهميتي حياتي دارند.

1-    ويدئو:

وجه بصري در ادراک پيام در تلويزيون مسلط است، لذا نويسندگان متن از آن به عنوان حامل اصلي مفهوم استفاده مي کنند.عناصر ويدئويي عبارتند از هر آنچه بر روي صفحه تلويزيون ديده مي شود.نويسندگان متن از عناصر ديداري يعني سخن خاموش فيلم، براي انتقال حداکثر ممکن پيام استفاده مي کنند.عواطف، غالباً از طريق حالت هاي صورت، ايما و اشارات و ديگر حالات زبان بدن،  با بيشترين تأثير متقاعدکننده ابراز مي شوند.در يک آگهي تلويزيوني موفق، تعداد فراواني عناصر تصويري بايد با يکديگر هماهنگ شوند.به دليل تعدد عناصر ديداري و شنيداري،  يک تبليغ تلويزيوني، پيچيده ترين شکل تبليغات است.

2-   اوديو (Audio):

ابعاد شنيداري آگهي هاي تلويزيوني و راديويي مشابهند- موسيقي،  صداها، آثار يا جلوه هاي صوتي- ولي در آگهي هاي تلويزيوني به لحاظ آنکه با يک شکل بصري مرتبطند، به نحو ديگري به کار گرفته مي شوند.يکي از متداول ترين روش هايي که در روابط بين دوربين و مجري صورت مي گيرد گفتار گوينده يا صداي خارج از تصوير است و آن زماني است که صداي يک گوينده که خود ديده نمي شود، نوعي عمل يا کنش بر روي صحنه را توصيف مي کند.

3-  مجري:

به افراد موجود در درون آگهي ها مجري مي گويند.در برخي آگهي ها فقط از بخشي از اجزاي فرد، مثل دستان، پاها و سر استفاده مي شود.نوع لباس و گريم نيز براساس فيلمنامه و اين که از چه فردي استفاده مي شود، مورد بهره برداري قرار مي گيرند.

4-   وسايل صحنه:

 در اکثر آگهي هاي تلويزيوني،  مهم ترين وسيله صحنه، خود محصول است.آگهي بايد ويژگي هاي اصلي محصول را منعکس کنند.گاه وسايل صحنه براي عمل و حرکت، جنبه حياتي دارند و گاهي از آن ها فقط براي صحنه آرايي استفاده مي شود.در فيلمنامه بايد تمامي عناصر مهم صحنه مشخص شوند.

5-  صحنه:

صحنه جايي است که حرکت در آن صورت مي گيرد.اين محل مي تواند در استوديو يا خارج از آن باشد.آگهي هايي را که در خارج از استوديو تهيه مي شوند، فيلمبرداري در محل (لوکيشن) مي گويند.

6-   نورپردازي :

نورپردازي نيز يکي ديگر از عناصر حياتي تبليغات تلويزيوني است که معمولاً کارگردان آن را دستکاري مي کند.تأثيرات ويژه نورپردازي نيز بايد در فيلمنامه ذکر شود.

7-   گرافيک:

امروزه طراحي سه بعدي و گرافيک رايانه اي براي خلق تصاوير جذاب و استفاده از حروف و نوشته ها در آگهي ها به وسيله نرم افزارهاي پيشرفته و توسط طراحان گرافيک انجام و مورداستفاده قرار مي گيرد.

8-   سرعت:

سرعت رويداد، عامل مهم ديگري در يک آگهي تلويزيوني است.سرعت، تعيين مي کند که رويداد تا چه اندازه تند يا کند است.برخي از پيام ها در بهترين شکل خود، بهتر است که باسرعت آهسته نشان داده شوند، برخي ديگر وقتي که با ضرباهنگ سريع عرضه مي شوند، بهتر عمل مي کنند.اگر سرعت، جزء مهمي از پيام باشد، بايد در فيلمنامه ذکر شود.