آشنایی با مفاهیم زیباسازی - تبليغات محيطي

تبليغات محيطي ابزار قدرتمندي در دست مديران شهري است زيرا با درآمد آن ميتوان بسياري از پروژه هاي شهري و هزينه هاي مربوط به شهر را پوشش داد. بهمين دليل در شهرهاي بزرگ جهان، فضاهاي تبليغاتي متنوعي براي درآمدزايي طراحي و ايجاد شده است. با درنظرگرفتن نيازهای مردم در جامعه اطلاعاتي امروز, توسعه کاربردی رسانه های تبليغات محيطی ميبايستي با توجه به اخلاقيات, فرهنگ, و ارزشهای اصيل جامعه ايرانی عجين گردد تا با استفاده از فن آوری روز, و دانش و خرد انسانی پاسخگوی بسياری از درخواستهای آگهی دهندگان و حتی آگهی بينندگان در سطح شهر باشد.

برخی از اين اهداف عبارتند از :

1.       بوجود آوردن سيستمهای ترکيبي تبليغاتي (اطلاعات/ آگهی/ تابلوي نمايشي+ پيكره كاربردي(

2.       استفاده از رسانه تبليغات محيطی بعنوان يك عنصر زيباساز و هویت بخش در محيط شهري

3.       ارتقاي سطح كيفي اطلاعات و تبليغات محيطي و نزديك نمودن به معيارهاي جهاني

4.        هماهنگي با معماری و عناصر مبلمان شهري اصیل و باارزش

5.       ارتقاي ساختار شهري از نظر كيفيت اطلاع رساني، زيبايي محيط و مجموعه مبلمان شهري

6.       دوام كاربرد تابلو و ساختار آن، بگونه‏اي كه در مقابل خرابكاريهاي عمومي مقاوم باشد

7.       دوام اجراي پيكره در طول زمان، يعني دچار كهنگي از نظر زيبايي و فرم نشود.

8.       رعایت استانداردهاي زيست محيطي ISO و ديگر استانداردهاي معتبر جهاني

بطور كلي تبليغات محيطي توسط تابلوهاي بزرگ كه بيلبورد نام دارد و تابلوهاي با ابعاد متفاوت ديواري ، پايه دار و ... نمايش داده ميشود، ولي شيوه های ديگري از نمايش آگهي وجود دارد كه در اندازه هاي كوچك و در معابر و گردشگاههاي شهري،‌ بصورت تركيب با اجزاي مختلف مبلمان شهري ارائه ميشود. موضوع تبليغات محيطي جنبه‏هاي مختلفي دارد:

 سيماي شهر: شهرداري و سازمانهاي اداري (شوراي شهر، سازمان زيباسازي و ...)

 مخاطبين و شهروندان هستند كه در واقع تبليغات محيطي براي آنها اجرا ميشود

 يك جنبه ديگر خود تبليغ و شيوه‏هاي طراحي و نمايش آن است.

شيوه نمايش تبليغ با توجه به انتخاب نوع ابزار ارتباطي ميتواند تاثيرات متفاوتي داشته باشد زيرا نوع نمايش و طراحی ابزار رسانه براي انتقال مفهوم پيام در ذهن مخاطب، بسيار موثر و ماندگار خواهد بود .