اهمیت طراحی گرافیک موثر در تبلیغات محیطی دنیای امروز

سرعت بالای زندگی نوین سبب تغییر در شیوه زندگی بسیاری از مصرف‌کنندگان شده است. ساعت‌های کاری قابل‌انعطاف برای مشاغل تخصصی، تعطیلات آخر هفته، امکان خرید 24 ساعته، امکانات پیشرفته تکنولوژی و فعالیت های روز افزون در زندگی شهری، همگی باعث شده است که بیشتر مردم خواستار استانداردهای بالاتری در زندگی خود شوند. هر چه می‌گذرد ما زمان بیشتری را در اتومبیل، هواپیما، قطار، اتوبوس و یا مترو صرف می‌کنیم. امروزه خیلی از مشتریان (خریداران بالقوه) پدیده ای جدید به نام سفر درون شهری زنجیره‌ای را تجربه می‌کنند.

فعالیت روز‌افزون و الگوهای فزاینده‌ی جابهجایی و حرکت مشتریان، باعث افزایش مخاطبان تبلیغات محیطی شده است. تبلیغات محیطی مشتریان یا مخاطبان را در زمان‌هایی که در حال حرکت و جابه جایی هستند، تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و پیام‌های تبلیغاتی را روزانه در محل زندگی، کار، خرید، بازی و مسافرت به آنان می‌رساند. بنابراین با توجه به کاربرد و ویژگی‌های متفاوت این رسانه تبلیغاتی، نیاز به تعاریف جداگانه‌ای برای انجام طراحی موثر برای این حوزه تبلیغاتی وجود دارد.

چند نکته مهم درباره‌ی طراحی تبلیغات در رسانه‌های محیطی وجود دارد که باید مد‌نظر قرار گیرد. البته این قانون نیست و همیشه موارد استثناء وجود دارد.

طراحی در تبلیغات محیطی، یک قصه‌گویی بصری است. بیان یک ایده می‌تواند مخاطبان را با کلمات و یا نمایش تصاویر تحت‌تاثیر قرار دهد.

طراحی محیطی با استفاده از موضوعات جدی یا طنز‌آمیز، روی تصمیم مصرف‌کنندگان تاثیر می‌گذارد و موجب فروش کالا می‌گردد.

طرح‌های تبلیغات محیطی عموما خصوصیات مثبت و منافع اجتماعی خرید محصول را نمایش می‌دهند و نسبت به طرح‌هایی که اطلاعات غلط و گمراه‌کننده می‌دهند، نتایج بهتری به دنبال می‌آورند. همچنین باتوجه بیشتر درمی‌یابیم که طرح در تبلیغات محیطی باید با قالب‌های متفاوتی تطبیق یابد. محیطی که تبلیغات در آن عرصه می‌شود به طور قابل ملاحظه‌ای با سایر رسانه‌ها تفاوت دارد و بر خلاف تبلیغات موجود در مطبوعات و رسانه‌های سمعی و بصری، فقط تبلیغات خالص است.

یک مخاطب پیام تبلیغاتی را در سه سطح متفاوت تفسیر می‌کند:

1- منطقی: مخاطب پیام را به طور منطقی تفسیر می‌کند؛

2- محرک: مخاطب به صورت غریزی نسبت به تحریک پیام عکس‌العمل نشان می‌دهد؛

3- فرهنگی: اگر یک پیام به طور مشخص مربوط به مخاطب باشد، او در مورد رد یا قبول آن تصمیم خواهد گرفت.

با توجه به این نکات باید به چند اصل در طراحی تبلیغات محیطی توجه کرد:

*چرخه‌ی طراحی را از دیدگاه مشتری ببینید.

*وقتی ایده‌ی خوبی ندارید، اقرار کنید.

*وقتی چیزی را نمی‌دانید،ابراز کنید.

*سعی نکنید مشتری را از رو ببرید.

در رسانه‌ی تبلیغات محیطی چهار روش اساسی برای ارتباط موثر وجود دارد:

اولین روش مزاح است. مزاح مطلوب‌ترین عکس‌العمل را در مخاطبان برمی‌انگیزد. تبلیغ‌دهندگان بیش از پیش دریافته‌اند که طنز در تبلیغات مفید است و آن را به یادماندنی‌تر و موثرتر می‌کند.

  

دومین روش فریفتن است. یک خبر هیجان‌انگیز یا آغاز کردن یک قصه، روش موثری برای درگیر‌کردن ذهن مخاطب است. فریبندگی معمولا با استفاده از کلمات و تصاویری که مستقیما و سریعا قابل‌درک نباشند و یا با ارائه‌ی یک معما که حل آن نیازمند تفکر است، انجام می‌شود.

روش سوم، روش ایجاد حیرت‌زدگی در مخاطب است. گاهی اوقات پیام جدی است، بنابراین یک تصویر قوی و حک یک عنوان تکان‌دهنده، می‌تواند آگهی مناسبی بسازد. با استفاده از عناصر غیر‌عادی و غیر منتظره در طراحی می‌توان مخاطب را حیرت‌زده کرد. یک مخاطب تهییج شده دو برابر قدرت دریافت دارد و عموما پس از فهمیدن پیام، یک دریافت احساساتی را تجربه خواهد کرد.

چهارمین روش طراحی زیبایی است، طرح‌های زیبا، خاطرات فرح‌بخش یا تصورات جذاب را به بیننده القا می‌کنند. این طرح‌ها ممکن است هنگام مشاهده آرامش‌بخش و لذت‌بخش باشند. اگر‌چه عکس‌های واضح و رنگی می‌توانند به زیبایی طرح‌های محیطی بیفزایند، اما تصویرسازی با کیفیت بالا، طرح‌های موثرتری ارائه می‌دهد. طرح‌هایی که براساس زیبایی‌شناسی تهیه می‌شوند، اغلب احساسات را تحریک می‌کنند و می‌توانند مانند یک رشته‌ی واقع در قلب شهر یا محله، مخاطب را به سوی خود بکشند.

هنگام طراحی برای یک رسانه‌ی محیطی، سه چیز را به خاطر داشته باشید:

1- ایجاز و ساده سازی؛

2- ارائه‌ی نام تجاری؛

3- مرزها.

تبلیغات محیطی را همیشه ساده و متمرکز بر یک مفهوم ارائه کنید. در تبلیغات محیطی، طرح‌های خلاق بایستی در کمتر از هفت کلمه و یا در قالب حداکثر سه عنصر تصویری ارائه شوند. کمگویی اغلب قدرت بیان بیشتری دارد.

فراموش نکنید که روی عنوان تجاری تمرکز کنید. باید مصرف‌کنندگان بدانند که چه کسی از طریق این پیام با آنها در ارتباط است. تبلیغ دهنده باید مهم‌ترین مزایای محصول برای ایجاد ارتباط را برای خود مشخص و سعی کند که پیام آن‌را به مصرف‌کننده ارائه کند. به هرحال تکرار زیاد، یکی از نیروهای بنیادی رسانه‌ی محیطی است. این نیرو، جذب و حفظ دائمی مخاطب را تضمین می‌کند. همواره سادگی را حفظ کنید.

خود را مقید و محدود به چارچوب تابلو‌ها نکنید. عناصر طرح را سخاوتمندانه و ورای محدودیت‌های فیزیکی تبلیغات محیطی گسترش دهید و با افزودن عناصر سه بعدی، یک مجموعه‌ی اثرگذار پدید آورید.

چند نکته مهم دیگر:

شاید رنگ مهم‌ترین عامل موثر در خوانایی طرح‌های محیطی باشد. طیف کامل رنگ‌ها، اگر واضح و دقیق استفاده شوند، یکی از مزیت‌های ممتاز تبلیغات محیطی هستند. طرح‌هایی که با رنگ‌های درخشان ارائه می‌شوند، می‌توانند باعث پاسخ‌های تحریک‌کننده‌ای شوند که تاثیرات مانایی و دیرپایی را برجا خواهند گذاشت.

ضروری است که طرح‌های تبلیغات محیطی ساده و قابل خواندن باشند و رنگ‌ها با ترکیب(کنتراست) بالایی انتخاب شوند تا از فاصله‌ی بسیار دور قابل تشخیص باشند.

حروفی که برای طرح‌های تبلیغات محیطی انتخاب می‌شوند، باید به سادگی از فواصل مختلف قابل خواندن باشند. فواصل مناسب بین حروف، لغات و خطوط، امکان دیده شدن را افزایش می‌دهد.

اندازه‌ی حروف نیز بسیار مهم است. لغاتی که در بالا و پایین طرح قرار می‌گیرند، عموما در صورتی که با حروف بزرگ نگاشته شوند، راحت‌تر خوانده می‌شوند. برای اندازه‌ی حروف در متن‌ها یک قاعده‌ی پذیرفته‌شده‌ی عمومی پیشنهاد می‌شود که به ازای هر پانزده متر فاصله، یک اینچ به ارتفاع حروف اضافه شود.

جهان محل شلوغ و پر هرج و مرجی است. تبلیغات محیطی در محل و زمانی که مردم خارج از خانه و در حرکت هستند، به آنها می‌رسد. این رسانه حامل پیام صحیح، در زمانی مناسب و در محلی معین است. آگاهی نسبت به پویایی بازار جزء لاینفک طراحی یک برنامه تبلیغاتی موثر است. کشف روابط پنهان و آشکار پیام و محیط، از تبلیغات محیطی یک رسانه‌ی هوشمند می‌سازد.