پیشنهادهای ساده برای تبلیغات محیطی

گسترده اما محدود. شاید این کوتاه‌ترین تعریف باشد برای عرصه ای با کارکردهای بسیار که در کشور ما بدنه‌ای چندان استوار ندارد. از تبلیغات‌چی‌ها گرفته تا مصرف‌کنندگان پیام‌های هزار رنگ تبلیغاتی، کمتر کسی است که از دامنه محدود خلاقیت در پیام‌های تبلیغاتی‌مان گلایه‌ای نداشته باشد و در عین حال، بر توانایی‌های عرصه جادویی تبلیغات صحه نگذارد. منوچهر مستوفی یکی از آن‌هاست؛ کسی که پس از 40 سال فعالیت مستمر در عرصه تبلیغات، با ما از جادوگران و جادوشدگان این ارتباط می‌گوید.

* تبلیغات چی، شکارچی است. می‌تواند فیل شکار کند یا گنجشک و این تنها بسته به گلوله-پیام-ای است که به کار می‌گیرد.

* تبلیغات چی حواس مخاطب‌اش را می‌شناسد. حس برترش را درک می‌کند و با تحریک آن،بیشترین تاثیر را بر گروه هدف‌اش می‌گذارد.

* پیام تبلیغاتی مثل آنتی بیوتیک است که اگر آن را کم، پراکنده و یا در زمان نامناسب بفرستیم بی اثر می‌شود و اگر زیاد فرستیم آسیب را خواهد بود.

* مراقب باشید؛ تبلیغات فرهنگ سازی می‌کند.

* تبلیغات می تواند تابو شکن باشد یا تابو ها را تثبیت کند. باید با شیوه‌ای مناسب به سمت تابوها رفت تا واکنش ایجاد نکند و عکس العمل پدید نیاورد.

* می‌توان به تابو ها حمله کرد، عکس العمل پدید آورد اما با رفتار تبلیغاتی دیگری از آن پشتیبانی کرد تا عصبیت مخاطب را بگیرد و حفره‌ای در ذهن او ایجاد کند که تبلیغات چی در درون آن باقی پیام‌هایش را بچیند.

* برای شکستن تابو ها تمامی رفتارهای فرهنگی مخاطب را در نظر بگیرید و گذشته از آن مراقب رفتارهای واکنشی جنبی هم باشید.

*  تبلیغ زمان دار، پنهان، بسته و... باید هدفمند حرکت بکند.اگر رابطه منطقی لازم را در ذهن مخاطب ایجاد نکنید، رقصی ناموزون انجام داده‌اید.

* تک رسانه‌ای حرکت نکنید. تلویزیون،رادیو و مطبوعات پیام اصلی را می‌دهند و باقی رسانه‌ها یادآوری کننده هستند.

* توجه کنید:چه کسانی مخاطب رسانه شما هستند و در چه زمان‌هایی از آن استفاده می‌کنند.آن رسانه چه حواسی را درگیر می‌کند.

* محدودیتی وجود ندارد.هر کالایی را در هر رسانه‌ای می‌توان تبلیغ کرد اما برای تاثیرگذاری بیشتر ،هوشمندانه عمل کنید.

* پیام تبلیغاتی باید تکرار پذیر باشد اما نه آنقدر که مثل صدای موتور یخچال شما دیگر شنیده نشود.

* گاهی مخاطبتان را شکه کنید و گاهی به او دستور دهید.این شیوه در مورد تبلیغات خدمات عمومی اغلب تاثیر گذار است.

* مطبوعات رسانه اول است.مکتوب است و ماندگار و قابل دسترسی مجدد.تحمیل نمی‌شود،بلکه آن را برمی‌دارید و در زمانی که دوست دارید مطالعه می‌کنید.پیامی که در روزنامه می‌آید جنبه خبری می‌گیرد و در ناخودآگاه ما تاثیر بالایی می‌گذارد.

* به تاثیر گسترده پیام فکر کنید.چه کسی هزینه کالا یا خدمت را می‌پردازد؛ چه کسی بر ذهن سرمایه گذار تاثیر بیشتری دارد؛ چه کسی از آن استفاده می‌کند؟